Blanckerserf 7, 8077 RX, Hulshorst (Nunspeet)
06 - 23 54 46 98 info@twin-go.nl
Samen optrekken en werken aan structurele oplossingen

Ouderparticipatie 2

Ouderparticipatie 2

Ik werk niet fulltime op het moment dat een vriendin belt, of ik bij haar op school een zwangere collega wil vervangen, die Engels geeft op het LWOO, twee Kaderklassen en Basisberoepsklassen. Nu ben ik niet speciaal opgeleid om Engels te geven, maar op dat niveau zou dat nog wel moeten lukken. Groter is de uitdaging, les te gaan geven op een middelbare school. Weliswaar geef ik meestal les in de bovenbouw van de basisschool en heeft de wat oudere leerling zeker mijn belangstelling, maar toen ik ooit, in een grijs verleden stage liep op een middelbare school zagen leerlingen me vooral als een leerling uit de zesde en hadden ze geen enkele clementie met me. Een docent, waarvan ik zelf vroeger nog les had gekregen vroeg  me fijntjes, of ik in zijn klas kwam kijken hoe het niet moest….

Maar hé, ik ben niet bang voor een uitdaging en hoe moeilijk kan het zijn: kinderen zijn kinderen, toch?

Ik zeg ja en met lood in mijn schoenen stap ik na de zomervakantie mijn eerste middelbare schoolklas binnen als docent. Nadat ik ben voorgesteld aan de nieuwe klas als de vervanger van hun eigen docent, laat de teamleider me alleen. Ik ga zitten, en wacht tot het rumoer wat is gezakt.

Na een korte kennismaking gaan we aan het werk. En ja hoor, ook op een middelbare school lukt het: ik geef les, leer kinderen kennen en zij mij, praat met hen over van alles en nog wat en bouw een band met ze op. Gewoon waar: het maakt niet uit in welke vorm je het giet en wat voor leeftijd kinderen hebben: onderwijs is een mooi vak.

Wat er wel anders is, is het feit dat ik geen enkele ouder ken, zoals ik gewend ben op de basisschool waar ik werk. En dat ook op een middelbare school sprake is van ouderparticipatie, blijkt wel bij het eerste proefwerk dat ik geef. Kees levert zijn blad in zonder ook maar één woord te hebben ingevuld. Na het lesuur vraag ik hem hoe dat nou zo is gekomen? Had hij misschien niet goed begrepen dat er een toets zou zijn, of is er een andere reden dat het hem niet gelukt is? Ik ben er al helemaal klaar voor hem nog een kans te geven de toets opnieuw te doen op een ander tijdstip.

Verbijsterd hoor ik hem echter zeggen: “mien va vindt Engels g’woon nie zo neudig!

Tot nu toe geen reacties